Co dobrego dla serca? Nowe rekomendacje Heart Fundation

Dnia 23 sierpnia ukazały się nowe rekomendacje australijskiej Heart Fundation dotyczące zaleceń żywieniowych w profilaktyce chorób układu sercowo-naczyniowego. Co więc nowego słychać w diecie dobrej dla serca?

Jaja

Heart fundation znosi rekomendowany limit spożycia jaj. Warto pamiętać, że jest to produkt bardzo bogaty odżywczo. Należy jednak zwrócić uwagę na dodatki, z jakimi spożywamy jaja. Szczególnie, jeśli chodzi o przetworzone produkty mięsne te jak wędliny czy kiełbasy.

Wyjątek stanowią osoby z cukrzycą typu 2- tutaj HF rekomenduje spożycie do 7 jaj tygodniowo.

Wytyczne Polskiego Towarzystwa Dietetyki zapisane w Standardach Postępowania Dietetycznego w Kardiologii z 2016 roku rekomendują w tej grupie spożycie do 3-4 jaj tygodniowo.

Nabiał                                                             

Podkreśla się, że w przypadku osób zdrowych spożycie mleka, serów oraz jogurtu (także produktów nieodtłuszczonych!) Nie wiąże się z wyższym ryzykiem rozwoju chorób serca. Co ważne w przypadku osób o podwyższonym stężeniu cholesterolu i już zdiagnozowanych chorobach układu sercowo-naczyniowego nadal rekomenduje się konsumpcję nabiału o ograniczonej zawartości tłuszczu.

Mięso

Istniejący związek pomiędzy wysoką konsumpcja mięsa czerwonego a podniesionym ryzykiem rozwoju chorób serca i naczyń pozwala sformułować zalecenie o konieczności ograniczenia tego typu produktów w diecie.

HF rekomenduje spożycie mniej niż 350 g nieprzetworzonego czerwonego mięsa na tydzień (dotyczy wołowiny, wieprzowiny, jagnięciny).

Posiłki z czerwonym mięsem powinny zawierać równocześnie warzywa i być przygotowywane za pomocą odpowiednich technik obróbki (zaleca się unikać np. smażenia). HF podkreśla również konieczność unikania przetworzonych produktów mięsnych takich jak wędliny, parówki, kiełbaski itp.

Dieta dobra dla serca?

Dieta dobra dla serca to przede wszystkim jadłospis bogaty w warzywa, owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe, morskie ryby, oliwę z oliwek oraz strączki. Polskie Towarzystwo Dietetyki wśród modeli żywieniowych skutecznych w profilaktyce chorób układu sercowo-naczyniowego wymienia przede wszystkim Dietę śródziemnomorską, DASH i Portfolio. Ale o tym, kiedy indziej;)

Źródła:

https://www.heartfoundation.org.au/news/new-diet-recommendations-matter-to-your-heart?fbclid=IwAR3h75nNGIMXZWdcaQ0M0v7BY7uM-AqgMXPcNxeHCBQf4xxF-p22ghCGDhM

Gajewska D., Pałkowska-Goździk E., Lange E., Niegowska J., Paśko P., Kościołek A., Fibich K., Gudej S., Standardy postępowania dietetycznego w kardiologii u osób dorosłych. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Dietetyki 2016. Dietetyka 2016 vol.9, Wyd. Spec.

Kategorie O dietetyce